czwartek, 3 stycznia 2013

Zwiększ swoją efektywność w 2013 roku!


Skończył się rok 2012 i rozpoczęły się podsumowania tego, co udało się nam osiągnąć podczas tych 12 miesięcy. Krytycznie patrzymy na to, co za nami i z optymizmem patrzymy w przyszłość, przysięgając sobie, że tym razem będzie lepiej, że tym razem zrobimy porządny plan i będziemy się go trzymać, by osiągnąć nasze cele. Szukamy takiego sposobu planowania, który by najbardziej nam odpowiadał.

Z własnego doświadczenia wiem, że planowanie wcale nie jest łatwą czynnością, dlatego postanowiłam napisać ten krótki artykuł, by pokazać Ci, na własnym przykładzie, jak w prosty i skuteczny sposób zaplanować rok 2013.

Zaczynam od dokładnego przyglądnięcia się liście celów, którą napisałam rok wcześniej. Staram się obiektywnie ocenić, co udało mi się osiągnąć, a czego nie. Zastanawiam się dlaczego nie udało mi się zrealizować pewnych przedsięwzięć. Gdy już to wiem, staram się wyeliminować wszelkie czynniki, które stanęły mi na drodze, by już więcej nie zakłócały realizacji moich planów.
Następnie przyglądam się uważnie obszarom swojego życia i zastanawiam się co w danym obszarze chcę osiągnąć. Dzięki temu będę się w stanie wywiązać najlepiej jak to tylko możliwe ze wszystkich moich zobowiązań i nikogo nie zawiodę. Jest to też bardzo korzystne dla mnie ponieważ pozwala mi to na spokojne rozwijanie się w każdej z pełnionej przeze mnie ról oraz w istotnych dla mnie obszarach.

Potem siadam do napisania ogólnego planu na przyszły rok. W zarysie zapisuję wszystko co chcę osiągnąć w nadchodzącym roku. Nie poprzestaję na tym ponieważ teraz już wiem, ze takie podejście do sprawy nie wróży nic dobrego. W moim przypadku bardzo często ograniczało się to do przeciągania w czasie realizacji poszczególnych postanowień ponieważ miałam cały rok na ich zrealizowanie. Rok szybko mijał i w pewnym momencie nie wystarczało mi czasu, żeby zrealizować to co sobie zaplanowałam.

Następnie każdą z rzeczy, którą chcę osiągnąć przyporządkowuję konkretnemu obszarowi mojego życia.

Kolejnym krokiem, naturalnie wynikającym z poprzedniego, jest zapisanie swoich celów. Postaraj się, by ten opis zawierał jak najwięcej informacji, szczegółów oraz, by był przejrzysty.

Krok czwarty to określenie terminu realizacji celu. Jeżeli jest to duży cel to rozbij go na mniejsze etapy i zapisz je w odpowiedniej kolejności wraz z terminem ich realizacji.

Przeanalizuj, co będzie Ci potrzebne, by swój cel osiągnąć, jakie informacje umiejętności lub kontakty będą niezbędne.

Przeanalizuj również swoje mocne strony oraz swój potencjał. Jakie cechy charakteru oraz zdolności posiadasz, które w znaczny sposób ułatwią Ci realizację twoich celów.

Następnie zrób listę poszczególnych kroków, które musisz wykonać, by zrealizować swoje zamierzenia. Istnieje tutaj kilka metod. Na kartce A4 możesz napisać swój cel a pod nim kroki, które przybliżą Cię do jego realizacji. Możesz również zrobić duże arkusze przeznaczone na każdy miesiąc lub tydzień i zapisywać, co masz w danym okresie czasu wykonać. Ja osobiście preferuję tę drugą metodę.

A teraz najważniejsze. DZIAŁAJ!! Tylko regularne działanie może przybliżyć Cię do tego o czym marzysz, dlatego codziennie rób coś, choćby najmniejszego, co przybliży Cię do upragnionego celu.

Jasno określone cele nadają sens oraz kierunek naszym działaniom. Dzięki nim możemy skutecznie zaplanować nadchodzący dzień, tydzień, miesiąc, rok jak i realizować swoje marzenia. Gdy nie mamy jasno określonych celów, gdy nie wiemy, co chcemy w życiu osiągnąć dryfujemy przez nie, a czas ucieka nam pomiędzy palcami.


Dlatego nadaj sens swojemu życiu, podnieś swoją efektywność oraz skuteczność. 
 

                                     Zacznij już dzisiaj!!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz